ORP Błyskawica w Gdyni.
Wśród wielu miejsc, które warto odwiedzić będąc w Gdyni – powinien być ORP Błyskawica. Ten wyjątkowy okręt – muzeum, jest ogromną atrakcją, prawdziwą lekcją historii i patriotyzmu, a także, o czym warto pamiętać, najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. Wybrawszy więc na urlop Gdynię, zarezerwowawszy noclegi, warto zacząć zwiedzanie miasta właśnie od ORP Błyskawica.
ORP Błyskawica to polski niszczyciel, wyprodukowany w brytyjskiej stoczni John Samuel White&Co.Ltd w Cowes na wyspie Wight. Prace na okrętem rozpoczęto w roku 1935, rok później statek został zwodowany, a w 1937 po zakończeniu jego wyposażania, odbyła się uroczystość podniesienia polskiej bandery i znaku dowódcy na ORP Błyskawica. Do macierzystego portu w Gdyni okręt zawitał 1 grudnia 1937 roku. Według ówczesnych standardów nasz niszczyciel był jednym z najnowocześniejszych okrętów. Mógł on osiągnąć prędkość 39,6 węzłów, jego uzbrojenie stanowiło siedem dział o kalibrze 120 mm, dwie potrójne wyrzutnie torped kaliber 550 mm, oraz dwie rufowe wyrzutnie głębinowe. Dzięki smukłej sylwetce, która budziła powszechny zachwyt, okręt był bardzo zwinny i można nim było łatwo manewrować. Bolączką okrętu było słabe uzbrojenie przeciwlotnicze (dwa podwójne działa 40 mm, cztery podwójnie sprzężone karabiny nkm) oraz niewielki zapas paliwa (okręt mógł przepłynąć 3,5 tys.). Koszt wybudowania ORP Błyskawica wyniósł 454 tys. funtów.
Dzień przed wybuchem II wojny światowej, ORP Błyskawica (a także Grom i Burza), zgodnie z rozkazem, odpłynęły do Anglii, skąd później prowadził działania wojenne przeciw niemieckim U-bootom. Brał on udział w walkach na Atlantyku, Morzu Północnym, Morzu Śródziemnym. Ostatnią akcją podczas II wojny światowej, w której wziął udział była operacja Deadlight. Po wojnie został wcielony do Royal Navy, ale już w roku 1947 powrócił pod polską banderę. Do 1967 roku pełnił funkcję okrętu flagowego Polskiej Marynarki Wojennej, a po roku 1969 był zacumowany w Świnoujściu, jako okręt stacjonarny, włączony w system obrony przeciwlotniczej. W 1974 roku powrócił do macierzystego portu w Gdyni, a po niezbędnych naprawach i pracach adaptacyjnych został zacumowany w Basenie Prezydenta gdyńskiego portu i rozpoczął działalność jako okręt-muzeum.
Na pokładzie ORP Błyskawica można zapoznać się z uzbrojeniem artyleryjskimi i torpedowym, a także urządzeniami kotwicznymi. Na stałej ekspozycji można natomiast poznać dzieje obecności Polski na morzu od wieku XV do czasów współczesnych.